Indonesia

27.11 Nepřipravená Bóbiká v Tomohonu (Unprepared Bóbiká in Tomohon)

(8.8.2011)
Fotoreportáž

VAROVÁNÍ!!! MINISTR ZDRAVOTNICTVÍ VARUJE!!! VAROVÁNÍ!!!

Tento příspěvek není pro každého. Zvláště ne pro ty, co zrovna obědvají. Ani pro ty, co mají lehký žaludek. Nepřečtením tohoto příspěvku o nic nepřijdete. Naopak. Obsah Vašeho žaludku zůstane uvnitř.

* Autor nenese žádnou odpovědnost za to, co si čtenář přivodí přečtením tohoto příspěvku. Jsou tím myšlena zejména žaludeční a psychická traumata.

Vážení přátelé, ano. Tento příspěvek je určen milovníkům psů. Psů na smetaně, psů na paprice i psů na divoko. A všem příznivcům netradiční kuchyně.

27.10 Nepřipravená cestovatelka v tropickém ráji Kadidiri (Unprepared Lady Traveller in the Tropical Paradise in Kadidiri)

(31.7.-4.8.2011)
Cesta středem ostrova Sulawesi z Rantepaa do Posa byla dlouhá a úmorná. Jeli jsme autobusem od 10:00 ráno dlouho do noci. Na sedadle za námi začal zvracet chlapeček. Po chvíli inspiroval i pána o sedadlo dál.
- "Zapomněla jsem Ti říct, že přitahuju zvracení" pravila Adriena. "Kdykoliv jedu autobusem, někdo na okolních sedadlech začne zvracet. Takže když cestujeme spolu, užiješ si to taky."
Vyndal jsem Psiona a začal psát deník. Adriena otevřela netbook a pustila se do psaní dalšího článku o cestě. Zvracející jsme přestali vnímat.

Kolem ubíhala krásná krajina a autobus na horské cestě kličkoval doleva a doprava. Museli jsme přestat psát, abychom se nepřidali ke zvracejícím. Bavili jsme se o Indonésii a o tom, co se nám na ní líbí a nelíbí.
- "Mám hrozně rád indonézany" řekl jsem. "To, jak jsou přátelští a ochotní člověku pomoct. Jak se usmívají a všude zdraví. Když projdu kouskem ulice, slyším padesátkrát ze všech stran: Hello Mister!"
- "Tak přesně tohle mi vadilo na Borneu" odpověděla Adriena. "Když jsem šla po ulici, taky jsem slyšela ze všech stran: Hello Mister!"

27.9 Nepřipraveni na smrt v zemi nebeských králů (Unprepared for Death in the Land of Heavenly Kings)

(28.7.-31.7.2011)
Probudil jsem se. Nebo spíš protáhl. Noc v tomhle autobuse byla stejně hrozná, jako ta na cestě z Tokya v Japonsku. Spal jsem možná půl hodiny. Luxusní autobus. Ta nejměkčí postel. Teda sedadlo. Jenže spát se na něm nedalo. Nemělo totiž područky. Ani možnost se na spaní nějak "zašprajcovat". Bylo to jak princezna na hrášku. Vykoukl jsem z okna. PROBOHA CO TO JE?

Protřel jsem si oči. Venku stál neuvěřitelný dům. Jak z nějaké pohádky. A další. A další. Všechny byly takové. Kde jsem se to ocitl? Něco takového jsem ještě nikde neviděl. Ani na fotkách. Připadal jsem si jako Gulliver, když se na svých cestách dostal do létající země Laputa. Bylo to jak v nějakém snu. Ty střechy měly úžasný tvar. Naprosto nesmyslný, nečekaný a nepraktický. Připomínaly spíš nějaké vzdušné koráby, než střechy. Jako by s nimi chtěl někdo plout po obloze. To jsem zvědav, co na to řekne Adriena. Zítra tu jdeme na pohřeb. Pohřeb spojený s pohanským rituálem obětování buvolů. V zemi nebeských králů ...

27.8 Nepřipravení studenti a učitelé v Makassaru (Unprepared Students and Teachers in Makassar)

(27.7.2011)
Letadlo dosedlo na přistávací plochu. Konečně zase v zemi zaslíbené. Neměl jsem žádná odbavená zavazadla, tak jsem prošel letištní halou a byl hned venku. Žádná pasová kontrola, žádná razítka. Vnitrostátní let. Moc jsem jich na této cestě nezažil. Potřeboval jsem se dostat z letiště do města. Prý je to dost daleko. Odmítl jsem taxíky za 100 tisíc (200 Kč) i motocykly za 50 tisíc. Z parkoviště měl jezdit nějaký free shuttle bus na hlavní silnici. Už nejezdí. Zrušili ho. Asi bral kšefty taxikářům. Stál jsem tam jako kůl v plotě.
- "Hello Mister!" volá na mne přijíždějící motocyklista, "I want to help you (chci Vám pomoct)."
- "Are you an ojek (Jste motocyklové taxi)?" ptám se.
- "No, I am military (Ne, já jsem vojsko)" ukazuje na maskáče, co má na nohou. Ať tak nebo onak, motorka bude lepší, než tu dál stát na parkovišti. Sedám si za něj a můžeme jet.

Jmenoval se Dayan a byl skutečně voják. Neumělou angličtinou se mne zeptal, kam chci jet. Řekl jsem, že bych rád viděl pevnost Fort Rotterdam, kterou tu kdysi postavili Holanďané. Omluvil se, že by mne tam rád vzal, ale nemá pro mne druhou přilbu. Takže mne tak daleko svézt nemůže. Tak aspoň kam to půjde. Ptal se, odkud jsem, a po mé odpovědí "Checo" hned věděl Czechoslovakia i Czech Republic. Vzdělaná země, vzdělaní lidé. Chtěl vědět, zda jsem tu poprvé. Když zjistil, že ano, dodatečně mne vítal: "Welcome to Makassar!" A omlouval se za svou neumělou angličtinu. Pochválil jsem mu ji. Po 15 minutách mne vyhodil u hlavní silnice. Nic za to nechtěl. Měl radost, že pomohl cizinci a že si pocvičil angličtinu.

27.6 Nepřipravená divoká jízda Borneem (Unprepared Wild Ride through Borneo)

(1.4.-15.4.2011)
Stál jsem na autobusové zastávce uprostřed deště. Noční autobus z Banjarmasinu do Balikpapanu na východní pobřeží Bornea odjížděl beze mne. Byl plný. Měl přijet ještě jeden. Dnes poslední. Přijel. Trochu otlučený. Našli mi v něm místo. V poslední řadě hned za dveřmi. Autobus se rozjel. Řidič, zřejmě bývalý závodník, si vzpomněl na včerejší přímý přenos automobilové rallye a šlápl na to. Nedbal na nefungující pérování a bral to přímo přes obří díry na silnici. Musel mít radost, jak po nich autobus pěkně skáče. Chvílemi jsme i létali vduchem. Každý dopad jsme pak cítili na tvrdých sedadlech. V této rychlosti by se dírám ani neměl jak vyhnout. Zvlášť teď, po setmění. A za deště. Venku hustě pršelo. Nejen venku. Střecha nějakým zvláštním způsobem prosakovala, takže z ní uvnitř autobusu v pravidelných intervalech kapaly kapky. Na některých místech voda crčela proudem. Cestující pod vodopády se snažili uhýbat, ale díky řidičově divoké jízdě doleva a doprava voda kropila široké okolí. Venku se ozvala rána a řidič dupnul na brzdu. Průjezd poslední dírou nevydržela pneumatika. Museli jsme vystoupit do deště a řidič s posádkou namontovali rezervu.

Po pauze jsme opět nastoupili a posadili se. V mém případě se to sezením nazvat moc nedalo. Přímo pode mnou se nacházely schůdky ze dveří, takže když jsem si normálně sedl, nohy mi visely do prostoru dolů. Na 5 minut zajímavá pozice, na 14 hodin k nevydržení. Kdybych měřil 150 cm jako někteří sousedi, mohl bych si je prostě zastrčit pod sebe. S mou výškou to však bylo krajně nepohodlné. Přestože bylo všech 5 míst v naší zadní řadě obsazených, steward při pauze prodal další lístky a posadil do ní ještě rodinku s dětmi. Snažil jsem se jim vysvětlit, že na místech, kam si sedli, už sedí jiní lidé, co si odskočili na záchod. Říkal jsem jim: "Bus full." Odpovědí mi byly jen nechápavé úsměvy anglicky nemluvících lidí a otázka, zda mluvím indonézsky. Původní sousedi se za chvíli vrátili a začali se cpát na svoje místa. Rodinka si musela posadit děti na klín a smrsknout se na šířku 1,5 místa. Jednoho cestujícího steward nacpal na místa dopředu a na zadních 5 sedačkách nás zůstalo 6 dospělých a 2 děti. Nějak jsme se tam uspořádali a začali usínat. Hlava mého souseda mi přistála na rameni. Myslel jsem, že ji zase zvedne, ale hodlal tak zřejmě spát. Vzpomněl jsem si na scény z výstupu na Rajabasu a z dnešního treku v Loksadu, kdy si lidé před domky navzájem z vlasů vybírali vši. Soused měl na hlavě hustý porost, který se teď dotýkal toho mého. Já ale jeho vši nechci. Zatřásl jsem ramenem a on hlavu zvedl. Za 5 minut začal opět usínat a přistál mi na rameni znovu. Otřásl jsem ramenem. Zvedl hlavu. A takhle probíhala celá noc. Mám Indonésii rád.

27.5 Nepřipravení orangutani na Borneu (Unprepared Orangutans in Borneo)

(Fotoreportáž z Tanjung Puting národního parku)
(3.4.-4.4.2011)

- "No tak lidi! Berte trochu ohled! Pořád nějaký vuvuzely, techno, heavy metal a tady malej Laurel nemůže spát."

- "Jmenuju se Judy a jsem Frantova nová holka. Snad se mnou zapomene na tu předchozí. Jsem totiž určitě hezčí a divočejší."

27.4 Nepřipravené hledání dobré vůle na Jávě (Unprepared Good Will Hunting in Java)

(25.3.-31.3.2011)
Před nejznámějším indonézským chrámem Borobudur postávala skupina stánkařů, prodávajících suvenýry a občerstvení. Normálně bych je pěkně ostře odpálkoval. Ve Wikitravel jsem si ale přečetl odstavec:
"Be nice to the locals. Seriously. There is a lot written in travel guides about the pushy nature of the vendors at Borobudur. And they can be a little annoying it must be said. But a few friendly no's usually do the job."
Tak proč ne. Všechny prodejce jsem odmítal mile a s omluvným úsměvem. Oni byli taky milí a dál nenaléhali. Bylo to docela příjemné. Pro obě strany. Rozhodně příjemnější, než můj klasický shazující přístup.

Když jsem dopoledne vyrážel k chrámu, bylo zataženo a poprchávalo. Když jsem vešel do areálu, obloha se roztáhla a sluníčko zazářilo. V chrámu pracovali dělníci na jeho rekonstrukci. Vyndávali kameny, čistili je a umísťovali zpět do konstrukce. Chvíli jsem je pozoroval a pak se k nim přidal. Přinášel jsem kameny a podle značek je vkládal nazpět do podlahy. Pak jsem křídou značkoval kameny, aby bylo jasné, kam patří. Měli ze mne docela legraci, ale líbilo se jim to určitě víc, než přístup ostatních turistů. Ti na ně jen civěli a fotili si je. Za to teď si při práci fotili hlavně mne. Když jsme kus dodělali, spolupracovníci mi přinesli vodu, abych si umyl úplně černé ruce od kamenů.

27.3 Nepřipravený konec světa v sopce Krakatoa (Unprepared End of Days in the Krakatoa Volcano)

(23.3.-25.3.2011)
Něco se děje. Ve světě. Něco zvláštního. Něco špatného. Zemětřesení na Novém Zélandu. Zemětřesení v Japonsku. Zemětřesení v Barmě a v Thajsku. A zase v Japonsku. Neříkejte, že je to náhoda. Možná přípravy na příští rok? Prosinec 2012? A všechno to souvisí s pohyby zemské kůry. S těmi souvisí i činnost sopek. V Indonésii jsou samé sopky. Jedna vedle druhé. Většinou aktivní. Aktivní neznamená, že by hned soptily proudy lávy. Aktivní znamená, že se v nich něco děje. Uvnitř. Přípravy na ohňostroj. Voľačo sa chystá.

Mezi indonézskými sopkami je jedna unikátní. Při svém výbuchu v roce 1883 neměla daleko ke zničení lidské civilizace. Nebo aspoň k podstatné změně zemského klimatu. Byl to jeden z nejničivějších výbuchů v historii. Jeho síla 200 megatun TNT za sebou nechává hirošimskou bombu jako dětskou hračku. Ostrov se sopkou vyletěl do povětří. Na místě z něj zůstala sotva třetina. Výbuch byl slyšet v Indii a v Austrálii a vzniklá tsunami byla 40 metrů vysoká. Sopečný prach dolétl do stratosféry, zatemnil na několik dnů oblohu a ovlivnil počasí na celé planetě. Průměrná teplota na zeměkouli v jeho důsledku klesla o 1.5 stupně. Být trochu větší, mohli jsme mít dobu ledovou. Po 45 letech nastalo na místě původní sopky několik podvodních erupcí a v roce 1930 se z moře vynořil nový ostrov. Se sopkou. Nazvali ho Anak Krakatau - dítě Krakatoy. A toto dítě byl můj cíl. V souvislosti se všemi těmi zemětřeseními myslím, že mám docela dobrý timing.

27.2 Nepřipravené kouření na Sumatře (Unprepared Smoking in Sumatra)

(18.3.-22.3.2011)
Bylo za pět minut půl osmé ráno a já stál na přístavním molu. Přede mnou kotvily 4 lodě připravené k vyplutí z indonézského ostrova Batam na Sumatru. Na stejné trase. Všechny vyplouvají v 7:30. Nechápu je. Kdyby třeba jen jedna z nich odplouvala až v 10:00, určitě by našla další zákazníky. Třeba mne. Včera jsem sem dorazil před desátou a sháněl se po lodi. Všechny už byly pryč. Aspoň je mezi nimi dokonalá konkurence. Na Batamu jsem se tak po příjezdu ze Singapuru neplánovaně zdržel ještě druhý den. Když jsem v obchodním centru nakupoval jídlo, přiběhla ke mně skupinka dětí a vrazila mi do ruky anglicky psaný letáček: "Dejte své dítě do naší křesťanské školy! Školy pro budoucí lídry (leaders)." Slíbil jsem jim, že až jednou budu mít děti, popřemýšlím o tom. Kdo by nechtěl mít doma lídra, že?

Před vstupem do přístavu se o mne prodavači lístků skoro poprali. Čtyři okénka prodávající lístky na čtyři různé lodě. Cena za cestu do Pekanbaru byla stejná - 250 tisíc Rupií (500 Kč) za plavbu na pevninu a navazující autobus do městečka ve středu Sumatry. Desetihodinová cesta. A dnes jsem chtěl ještě pokračovat dál. Vybral jsem si náhodné okénko a dostal lístek. Teď jsem stál na molu a hledal, která ze čtyř lodí je moje. Byla to ta poslední. Nejšpinavější a nejotlučenější. Vypadala, že se musí každou chvíli potopit. Nastoupil jsem do ní a byla skoro prázdná. Ostatní cestující si asi koupili lístky na ty hezčí a novější lodě. Steward sedícím lidem rozdal blicí pytlíky a mohli jsme jet. Loď uháněla slušnou rychlostí a tak jediná věc komplikující plavbu byla stávkující vzduchotechnika. Palubní inženýři chodili každých 10 minut zdviženým prstem měřit vzdušný proud z potrubí a pořád měnili jeho intenzitu. Nakonec jsme na Sumatru dopluli a přesedli do malého autobusu. Když se lidé posadili, steward roznesl blicí pytlíky a asi 5 mužů si jako na povel zapálilo cigaretu. Řidič si zapálil taky a mohli jsme jet.